FAQ

Veel gestelde vragen

Staat je vraag er niet tussen of wil je dat ik contact met je opneem? Laat dan een bericht achter via het contactformulier.

Frequently Asked Questions

Is mindfulness wel iets voor mij?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, slaapproblemen, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten.

Ook als je geen directe klachten hebt, maar door bijvoorbeeld de covid-19 lockdown minder goed in je vel zit, kun je de voordelen van mindfulness ervaren.

Mindfulness is dus iets voor jouw als je:

Minder stress wil ervaren
Stress- en/of burn-outklachten hebt
Angstklachten of paniekaanvallen hebt

Depressief hebt geweest en terugval wilt voorkomen
Minder wilt piekeren en beter wilt slapen
Een betere werk-privé balans wilt
Positiever in het leven wilt staan en meer wilt genieten
Effectiever om wilt gaan met lastige gedachten
Meer innerlijke rust en ontspanning wilt
Betere keuzes voor jezelf wilt leren maken
Beter om wil gaan met chronische pijn of  lichamelijke klachten

Is mindfulness zweverig?

Misschien denk je bij mindfulness wel aan in lotushouding zittende mensen, spiritualiteit en wierook. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of een mindfulness traject wel wat voor jou is.

Hoewel de oorsprong van mindfulness in het Boeddhisme ligt, wordt het inmiddels al bijna 40 jaar lang succesvol toegepast in de medische wereld. Jon Kabat Zinn, de ontwikkelaar van de acht weekse training zoals wij die kennen, was destijds werkzaam in een ziekenhuis in Massachusetts en wist mindfulness op een praktische manier te vertalen voor westerse patiënten.

Inmiddels zijn er honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness. Hersenscans laten zien dat door mindfulness de activiteit afneemt in gebieden van de hersenen die gaan over angst en stress. De activiteit neemt juist toe in gebieden van de hersenen die gaan over pijntolerantie en de grijze massa van de prefrontale cortex – het hersengebied dat gaat over aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, leervermogen, empathie, compassie en geheugen wanneer je regelmatig mindfulness toepast. Daarnaast is aangetoond dat de bloeddruk afneemt (en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten), de telomeren (eiwitten die ons DNA beschermen) worden langer en ons immuunsysteem krijgt een boost, waardoor we minder vatbaar worden voor infecties.

Niets zweverigs aan zou ik zeggen. Daarbij ben ik zelf een nuchtere Zeeuw die 18 jaar in Rotterdam gewoond heeft en begeleid ik jou op een toegankelijke en laagdrempelige manier.

Wie betaald het traject?

Veel werkgevers zien in dat een mindfulnesstraining stress vermindert, voor een betere communicatie kan zorgen én ziekteverzuim reduceert. Daarnaast  hebben veel organisaties speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor hun medewerkers beschikbaar waaruit een mindfulness individueel 1:1 traject kan worden betaald.

Ik maak een offerte voor je op die je aan je  werkgever kunt overleggen. 

Daarnaast ben ik trainer met een categorie 1 certificering (met afgeronde post HBO opleiding) en ben ik aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN waardoor mijn trainingen gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed wordt door de zorgverzekeraar. (dit kun je checken via zorgwijzer.nl).

Wanneer is een 1:1 traject niet geschikt voor mij?

Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na het overlijden van een dierbare. Dan wil je misschien juist graag een mindfulness training volgen. Toch is dit meestal niet het goede moment om te starten. Ik adviseer je dan om op een later moment, als je in wat rustiger vaarwater zit, te starten met de training.

Als je onder behandeling bent bij een psychiater of midden in een depressie met zware medicatie zit, is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen of een mindfulness nu goed voor je is.

Twijfel je? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we samen kijken of de training (op dit moment) iets voor je is.

Ik heb ooit al eens een mindfulness groepstraining gevolgd, is een 1:1 traject dan wel geschikt voor mij?

Zeker! Als je ooit al eens een groepstraining hebt gevolgd is het zeker interessant om een 1:1 traject te volgen. Omdat je de basis al kent kunnen we samen nog meer de diepte in gaan.

Persoonlijke ontwikkeling staat centraal tijdens dit traject en je leert jezelf nog beter kennen. Bepaalde patronen die niet meer passen kunnen we doorbreken en valkuilen kunnen we tackelen. Samen bouwen we aanmeer rust en balans in je leven.

Omdat we 1-op-1 veel dieper in kunnen gaan op jouw wensen en behoeften én wat past in jouw leven, is dit traject een mooie aanvulling op de groepstraining die je al eens hebt gevolgd.

Staat jouw vraag er niet tussen of wil je contact opnemen? Vul dan het contactformulier in: