Hoi! Ik ben Sylvia

Mindfulnesstrainer en Motivational Speaker

Ik ga je leren hoe je beter voor jezelf kunt zorgen.

1-op-1 Trajecten

We leven in hectische tijden waarin veel van ons wordt gevraagd. Door mindfulness toe te leren passen zul je minder stress ervaren en lekkerder in je vel te zitten.

Motivational Speaker

Door mindfulness toe te passen in mijn dagelijks leven, maakte dat ik mentaal sterk door mijn kankertraject kwam.
En ik gun iedereen die kracht.

Minder stress, meer rust en beter in je vel

Vind je balans weer terug en leer betere keuzes voor jezelf te maken

We leven in hectische tijden waarin veel van ons wordt gevraagd. En we weten allemaal wel dat gezonde voeding en voldoende bewegen goed voor ons is, maar hoe je aan je mentale gezondheid kunt werken is minder bekend. Daar wil ik verandering in brengen! Door samen te bouwen aan een betere mentale conditie. Dit kan in een individueel traject en als maatwerk bedrijfstraject.

Ervaar minder stress en meer rust

Leer je beter te ontspannen

Minder piekeren en beter slapen

Je concentratie verbetert

Je hebt minder last van lichamelijke kwaaltjes

Je wordt vriendelijker voor jezelf

Je leert beter met tegenslagen om te gaan

Je zelfvertrouwen vergroot

1-op-1 trajecten

Samen met mij een mindfulness traject doorlopen waarbij we dieper op jouw behoeftes en wensen in kunnen gaan.

Bedrijfstrajecten

Speciale maatwerk bedrijfstrajecten om d.m.v. mindfulness ziekteverzuim te verlagen, minder stress op de werkvloer en verbeterde communicatie.

Motivational Speaker

Mijn verhaal en hoe het toepassen van mindfulness mij mentaal sterk door een kankertraject en het leven daarna heeft geholpen.

Wat is mindfulness?
En voor wie is het?

Mindfulness is een methodiek waarbij je het deel van je hersenen traint dat verantwoordelijk is voor je geluk en gezondheid. Hiernaast vind je een overzicht van de meest gestelde vragen. Zit jouw vraag er niet bij, laat het me dan weten!

Is mindfulness wel iets voor mij?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, slaapproblemen, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten. Ook als je geen directe klachten hebt, maar door bijvoorbeeld de covid-19 en de twee lockdowns minder goed in je vel zit, kun je de voordelen van mindfulness ervaren.  

Is mindfulness niet zweverig?

Misschien denk je bij mindfulness wel aan in lotushouding zittende mensen, spiritualiteit en wierook. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of een mindfulness training wel wat voor jou is.

Hoewel de oorsprong van mindfulness in het Boeddhisme ligt, wordt het inmiddels al bijna 40 jaar lang succesvol toegepast in de medische wereld. Jon Kabat Zinn, de ontwikkelaar van de acht weekse training zoals wij die kennen, was destijds werkzaam in een ziekenhuis in Massachusetts en wist mindfulness op een praktische manier te vertalen voor westerse patiënten.

Inmiddels zijn er honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness. Hersenscans laten zien dat door mindfulness de activiteit afneemt in gebieden van de hersenen die gaan over angst en stress. De activiteit neemt juist toe in gebieden van de hersenen die gaan over pijntolerantie en de grijze massa van de prefrontale cortex – het hersengebied dat gaat over aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, leervermogen, empathie, compassie en geheugen wanneer je regelmatig mindfulness toepast. Daarnaast is aangetoond dat de bloeddruk afneemt (en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten), de telomeren (eiwitten die ons DNA beschermen) worden langer en ons immuunsysteem krijgt een boost, waardoor we minder vatbaar worden voor infecties.

Niets zweverigs aan zou ik zeggen. Daarbij ben ik zelf een nuchtere Zeeuw die 18 jaar in Rotterdam gewoond heeft en begeleid ik de training op een toegankelijke en laagdrempelige manier. 

Wie betaald een mindfulness traject?

Veel werkgevers zien in dat een mindfulness traject stress vermindert, voor een betere communicatie kan zorgen én ziekteverzuim reduceert. Daarom hebben veel organisaties speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor hun medewerkers beschikbaar waaruit een mindfulness training kan worden betaald.

Mocht er een offerte nodig zijn om dit met je werkgever te overleggen, laat het me weten. Ik denk graag met je mee.

Daarnaast ben ik een geaccrediteerd trainer met een categorie 1 certificering (met afgeronde post HBO opleiding) en ben ik aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN waardoor mijn trainingen gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed wordt door de zorgverzekeraar. (dit kun je checken via zorgwijzer.nl).

Wanneer is een training niet geschikt voor mij?

Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na het overlijden van een dierbare. Dan wil je misschien graag een mindfulness training volgen voor meer rust in je hoofd. Toch is dit meestal niet het goede moment om te starten. Ik adviseer je dan om op een later moment, als je in wat rustiger vaarwater zit, te starten met de training.

Als je onder behandeling bent bij een psychiater of midden in een depressie met zware medicatie zit, is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen of een mindfulness nu goed voor je is.

Twijfel je? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we samen kijken of de training (op dit moment) iets voor je is.

Tijdens de training 30 min per dag thuis oefenen, is dat niet veel?

Als je echt optimaal de effecten van de mindfulness training wilt ervaren hoort hier thuis oefenen bij. Dit kan voor sommige mensen echt een opgave zijn. Wéér iets voor op de to-do lijst.

Mindfulness kun je zien als een mentale conditietraining. Net als bijvoorbeeld hardlopen: als je 10 km wilt kunnen hardlopen dan lukt dat ook niet als je niet traint. Maar als je eenmaal die conditie hebt, dan is het kwestie van bijhouden. Zo is het ook met mindfulness. We oefenen in acht weken heel veel, zodat het daarna makkelijker wordt en een kwestie is van onderhouden en toepassen in je dagelijks leven.

En je zult merken dat als je er meer vaardig in wordt, het niet meer als een to-do voelt, maar als een gewoonte, zoals tandenpoetsen. Van veel oud-deelnemers hoor ik zelfs dat ze na de training blijven oefenen omdat het zo ontspannend werkt en ze echt de voordelen van ervaren.

Over mij

Ik ben Sylvia (’83) en mijn eerste ervaring met mindfulness was in 2011 na een ingrijpende rugoperatie. Mijn leven stond op zijn kop en ik wilde heel graag weer worden zoals ik voor de operatie was. Uiteraard lukte dit niet en ik wist niet goed hoe ik hier mee om moest gaan.

Het kritische stemmetje in mijn hoofd heeft door mindfulness plaats gemaakt voor een vriendelijkere variant, ik kan beter omgaan met de hectiek van de dag en ik voel me niet meer uit het veld geslagen als iets een keer tegen zit. 

Zoals in 2019 toen ik de diagnose borstkanker kreeg en een zware tijd volgde. Door mindful om te gaan met de situatie, merkte ik dat ik mentaal heel sterk door het traject heen ben gekomen. Het lukte me zelfs om te midden van al die onzekerheid en verdriet mijn hoofd rustig te houden, niet te piekeren en hele nachten te kunnen slapen.

En die vaardigheid gun ik jou ook! Dat je ook je hoofd koel kunt houden bij stressvolle situaties en goed voor jezelf en de mensen dicht bij je kunt zorgen.

Aanbevelingen

“Sylvia heeft me meegenomen naar een ‘reis naar mezelf’ en daar ben ik haar heel erg dankbaar voor. Ik ga zeker verder met mindfulness en ik wil het mijn kinderen ook meegeven. Ik denk dat iedereen baat kan hebben van mindfulness.”

Jamila

“Het was een hele fijne en leerzame training! Ik heb er veel van geleerd en hoop er de rest van mijn leven nog veel aan te hebben. Sylvia is een goede trainer met een fijne stem en gebruikt mooie metaforen die echt blijven hangen.”

Nienke

“Ik heb geleerd dat ik bij een stresssituatie de mogelijkheid heb om te vertragen waardoor ik minder snel in oude, niet meer werkende patronen terugval. Sylvia heeft als trainer een hele rustige en open benadering.”

Paul

Mindfulness voor jou

Podcast Mindful met Sylvia

Elke week komt er een nieuwe podcast aflevering (max. 6 min) online over hoe ik mindfulness toepas in mijn dagelijks leven en hoe jij dit ook kan doen.

Volg me op Instagram

Een paar keer per week deel ik op Instagram via het account @mindfulmetsylvia persoonlijke verhalen over mijn leven en tips hoe ook jij beter voor jezelf kan zorgen.

Blog over mindfulness

Naast mijn podcast en Instagram houd ik een blog bij. Hier schrijf ik over goed voor jezelf zorgen en betere keuzes voor jezelf maken met hulp van mindfulness.

Ben jij klaar voor meer rust en balans in je leven? Stuur me een bericht dan neem ik contact met je op en plannen we een gratis en vrijblijvend intakegesprek in!

14 + 13 =