Hey! Ik ben Sylvia

En ik help je mentaal veerkrachtiger te worden!

Aan jezelf werken

  • vastgeroeste patronen zelf veranderen
  • meer op jezelf leren vertrouwen
  • je grenzen beter kennen en aangeven
  • meer rust en focus in je dag aanbrengen

bedrijfstrainingen

  • werkdruk vermindering
  • verzuim / burn-out preventie
  • beter communicatie
  • veerkrachtigere werknemers
Minder stress, meer rust en beter in je vel

Vind je balans weer terug en leer betere keuzes voor jezelf te maken

We leven in hectische tijden waarin veel van ons wordt gevraagd. En we weten allemaal wel dat gezonde voeding en voldoende bewegen goed voor ons is, maar hoe je aan je mentale gezondheid kunt werken is minder bekend. Daar wil ik verandering in brengen! Door concrete handvatten te bieden om je drukke hoofd én leven weer in balans te krijgen. Dit kan doormiddel van losse coachingsgesprekken of met een intensiever individueel traject. Ook voor drukke medewerkers bied ik maatwerk bedrijfstrainingen en workshops aan.

Ervaar minder stress en krijg meer rust in je hoofd

Je leert beter met werkdruk om te gaan

Leer je beter te ontspannen

Minder piekeren en beter slapen

Je concentratie verbetert

Je hebt minder last van lichamelijke kwaaltjes

Je wordt vriendelijker voor jezelf

Je leert beter met tegenslagen om te gaan

Je zelfvertrouwen vergroot

Je ontwikkelt meer veerkracht voor als het een keer tegen zit

w

Coaching

Soms heb je iemand nodig die met je meekijkt in hoe het ook anders kan, iemand met een frisse blik. Een lang en intens traject is helemaal niet nodig en je wilt gewoon een zetje in de goede richting, zonder al te veel poespas. In een aantal korte gesprekken help ik je op weg naar meer inzicht én meer overzicht.

 

Individueel traject

Samen met mij een gedragsveranderings traject in drie maanden doorlopen waarbij we dieper op jouw persoonlijke situatie in kunnen gaan. Je krijgt de tools om je hoofd en je leven weer in balans te krijgen. Ook leer je veel over de werking van je brein, wat hormonen doen en hoe je lichaam werkt. Het strenge stemmetje in je hoofd wordt vriendelijker, je hebt meer focus en je kunt weer genieten van de kleine dingen van het leven.

Voor organisaties

Speciale maatwerk bedrijfstrainingen en workshops om ziekteverzuim te verlagen, de mentale veerkracht van medewerkers te vergroten, minder stress op de werkvloer en verbeterde communicatie.

Ik behandel onderwerpen als: 

  • Beter slapen
  • Stressmanagement op de werkvloer
  • Meer focus 
  • Grip op je plan(ning)

Wat gaan we doen
En voor wie is het?

Bij mijn trainingen gaat het om de manier waarop we omgaan met dingen. En met dingen bedoel ik eigenlijk hoe we reageren op gebeurtenissen, situaties, gedachten en gevoelens. Vaak reageren we vanuit een automatische reactie. Iets wat we onbewust en eigenlijk altijd al op dezelfde manier hebben gedaan. We vinden er dan bijvoorbeeld iets van en oordelen over onszelf, maar ook over anderen. Dit hebben we vaak niet eens door, maar heeft wel veel invloed op hoe we ons voelen en onze stemming. Tijdens de training gaan we jouw automatische reacties onderzoeken. Waar loop je vast, wat zijn jouw energieslurpers en hoe kun je de balans weer vinden. Je word je meer bewust van hoe je hersenen werken en je lijf. En misschien nog wel het belangrijkste: je leert dat je daadwerkelijk een keuze hebt op hoe je omgaat met wat er op je afkomt in je leven. Zowel met de leuke, als de minder leuke dingen.

Hiernaast vind je een overzicht van de meest gestelde vragen. Zit jouw vraag er niet bij, laat het me dan weten!

FAQ

Is dit wel iets voor mij?

Door alle prikkels die op ons afkomen op een dag kunnen we ons steeds slechter ontspannen. We ervaren meer stress en staan altijd ‘aan’. Door je mindset te veranderen en te oefenen met mindfulness zul je merken dat je beter om kunt gaan met tegenslagen werk- en sociale druk.

Mindfulness helpt ook bij andere gezondheidsproblemen zoals piekeren, slaapproblemen, somberheid, burn-out en stress gerelateerde klachten.

Ook als je geen directe klachten hebt, maar door bijvoorbeeld de covid-19 en de lockdowns minder goed in je vel zit, kun je de voordelen van mindfulness ervaren.

Mindfulness wordt daarom ook door veel huisartsen, arbo-artsen, praktijkondersteuners en psychologen aangeraden als ondersteunend en als preventie.

Waarom individueel?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom je een individuele trainingen met mij zou verkiezen boven een ‘standaard’ mindfulness groepstraining.

– Je wilt graag een mindfulnesstraining volgen, maar liever niet in een groep met onbekende mensen

– Je hebt een druk leven en wilt korte en efficiënte bijeenkomsten (online of offline mogelijk), die je kunt flexibel in kunt plannen wanneer dit in jouw agenda uitkomt (uiteraard in overleg met mijn agenda en avonden of weekenden zijn geen probleem)

– Je wilt op korte termijn starten met de training en niet hoeven wachten tot er een nieuwe groep bij jou in de buurt start

– Je hebt een specifieke hulpvraag of bepaalde wensen waar we de training op aan kunnen passen en waar we samen aan de slag mee kunnen

– Je hebt al eens een mindfulnesstraining gevolgd en je wilt je nog meer verdiepen

– Je wilt mee zelfinzicht en persoonlijke groei. Door mijn achtergrond en kennis kan ik je vaak net een stapje verder helpen.

 

En misschien heb jij wel een andere reden waarom je interesse hebt in een individuele training? Neem dan contact met me op zodat we een kunnen kijken of een individuele mindfulness training met mij bij jou past.
sylvia @keepmovingforward.nl

Mindfulness, is dat niet zweverig?

Misschien denk je bij mindfulness wel aan in lotushouding zittende mensen, spiritualiteit en wierook. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of mindfulness wel wat voor jou is.

Hoewel de oorsprong in het Boeddhisme ligt, wordt het inmiddels al bijna 40 jaar lang succesvol toegepast in de medische wereld. Jon Kabat Zinn, de ontwikkelaar van de originele mindfulnesstraining was destijds werkzaam in een ziekenhuis in Massachusetts en wist mindfulness op een praktische manier te vertalen voor westerse patiënten.

Inmiddels zijn er honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness. Hersenscans laten zien dat door mindfulness de activiteit afneemt in gebieden van de hersenen die gaan over angst en stress. De activiteit neemt juist toe in gebieden van de hersenen die gaan over pijntolerantie en de prefrontale cortex – het hersengebied dat gaat over aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, leervermogen, empathie, compassie en geheugen zal groeien wanneer je regelmatig mindfulness toepast.

Daarnaast is aangetoond dat de bloeddruk afneemt (en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten), de telomeren (eiwitten die ons DNA beschermen) worden langer en ons immuunsysteem een boost krijgt, waardoor we minder vatbaar worden voor infecties.

Niets zweverigs aan zou ik zeggen. En daarbij zal het oordelende/strenge stemmetje in je hoofd vriendelijker worden. Je leert je grenzen beter bewaken, waar je energielekken zitten en hoe je beter voor jezelf kun zorgen.

Daarbij ben ik zelf een nuchtere Zeeuw die 18 jaar in Rotterdam gewoond heeft en begeleid ik het traject op een praktische, toegankelijke en laagdrempelige manier, zonder zweverigheid of geitenwollensokken geneuzel.

Wie betaalt een individuele traject?

Veel werkgevers zien in dat werken aan mentale veerkracht werkdruk en stress vermindert, voor een betere onderlinge communicatie kan zorgen én ziekteverzuim reduceert. Daarom hebben veel organisaties speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor hun medewerkers beschikbaar waaruit een traject of coaching kan worden betaald.

Mocht er een offerte nodig zijn om dit met je werkgever te overleggen, laat het me weten. Ik denk graag met je mee.

Vind je het lastig om bij je werkgever/HR/leidinggevende aan te geven dat je graag een traject wilt volgen of coachingsgesprekken wilt? Neem dan zeker contact met me op, dan bespreken we samen de mogelijkheden. Ik kan dit namelijk ook voor jou doen. Dit kan via sylvia @keepmovingforward.nl

Mocht je dit traject niet via je werkgever willen/kunnen volgen? Ik ben een geaccrediteerd trainer (met o.a. afgeronde post HBO opleiding) en ben ik aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN waardoor mijn trainingen gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed wordt door de zorgverzekeraar. (dit kun je checken via zorgwijzer.nl).


https://www.vmbn.nl/

Wanneer is een traject niet geschikt voor mij?

Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na het overlijden van een dierbare. Dan wil je misschien graag meer rust in je hoofd. Toch is dit meestal niet het goede moment om te starten. Ik adviseer je dan om op een later moment, als je in wat rustiger vaarwater zit, te starten met het traject.

Als je onder behandeling bent bij een psychiater of midden in een depressie met zware medicatie zit, is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen of een traject zoals ik hem aanbiedt nu goed voor je is.

Twijfel je? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we samen kijken of de training (op dit moment) iets voor je is.

Wat gaan we doen tijdens de training?

Je mindset veranderen kan niet door er alleen maar over te lezen. We gaan echt oefenen. In de acht sessies behandelen we elke week een nieuw onderwerp met bijbehorende oefeningen.

– Week 1: De automatische piloot
– Week 2: Omgaan met tegenslagen
– Week 3: Grenzen verkennen
– Week 4: Stressmanagement
– Week 5: Acceptatie
– Week 6: Omgaan met lastige gedachten
– Week 7: Goed voor jezelf zorgen
– Week 8: Het einde van het begin: hoe ga je nu zelf verder

Naast de sessies ontvang je ook een praktisch werkboek met nog meer uitleg en achtergronden en ontvang je de oefeningen die we doen als audiobestanden.

Tijdens het traject thuis oefenen, is dat niet weer een extra to-do in mijn al drukke agenda?

Als je echt optimaal de effecten van het traject wilt ervaren hoort hier thuis oefenen bij. Dit kan voor sommige mensen echt een opgave zijn. Wéér iets voor op de to-do lijst.

Je kunt het traject zien als een mentale conditietraining. Net als bijvoorbeeld hardlopen: als je 10 km wilt kunnen hardlopen dan lukt dat ook niet als je niet traint. Maar als je eenmaal die conditie hebt, dan is het kwestie van bijhouden. Zo is het ook met mentale fitheid. We oefenen in acht weken heel veel, zodat het daarna makkelijker wordt en een kwestie is van onderhouden en toepassen in je dagelijks leven.

En je zult merken dat als je er meer vaardig in wordt, het niet meer als een to-do voelt, maar als een gewoonte, zoals tandenpoetsen. Van veel oud-deelnemers hoor ik zelfs dat ze na de training blijven oefenen omdat het zo ontspannend werkt en ze echt de voordelen van ervaren.

En daarbij: tijd aan jezelf besteden of tijd voor jezelf (en je gezondheid) vrijmaken is toch niet zonde van je tijd? 

Over mij

 Ik ben Sylvia (’83) en mijn eerste ervaring met mindfulness was in 2011 na een ingrijpende rugoperatie. Mijn leven stond op zijn kop en ik wilde heel graag weer worden zoals ik voor de operatie was. Uiteraard lukte dit niet en ik wist niet goed hoe ik hier mee om moest gaan.

Nu ben ik vriendelijk voor mezelf, ik kan beter omgaan met de hectiek van de dag en ik voel me niet meer uit het veld geslagen als iets een keer tegen zit. 

Zoals in 2019 toen ik de diagnose borstkanker kreeg. Door mindful om te gaan met de situatie, lukte me het zelfs om te midden van al die onzekerheid en verdriet mijn hoofd rustig te houden, niet te piekeren en hele nachten te kunnen slapen.

En die vaardigheid gun ik jou ook! Daarom heb ik de post HBO opleiding tot cat.1 trainer gevolgd en heb ik een individuele traject ontwikkelt, zodat jij ook kan leren je hoofd koel kunt houden bij stressvolle situaties en goed voor jezelf (en de mensen dicht bij je) kunt zorgen.

Blije deelnemers:

“Voor het slapen gaan heb ik de oefening nog een keer gedaan en heb daarna geslapen als een baksteen. Ik voel me nu zo fit! Dit heb ik in jaren niet ervaren. Dankjewel! Ik kijk uit naar de volgende sessie want als dit het resultaat al is na een eerste sessie: WAUW!”

Wouter

ondernemer

“Het was een heel fijn en leerzame traject! Ik heb er veel van geleerd en hoop er de rest van mijn leven nog veel aan te hebben. Sylvia is een goede trainer met een fijne stem en gebruikt mooie metaforen die echt blijven hangen.”

Nienke

huisarts i/o

“Ik heb geleerd dat ik bij een stresssituatie de mogelijkheid heb om te vertragen waardoor ik minder snel in oude, niet meer werkende patronen terugval. Sylvia heeft als trainer een hele rustige en open benadering.”

Paul

marketing professional

Ook werken aan je mentale veerkracht?

Podcast Mindful met Sylvia

Podcast afleveringen (max. 6 min) over hoe ik mentaal fit blijf door mindfulness toe te passen in mijn dagelijks leven en hoe jij dit ook kan doen.

Volg me op Instagram

Een paar keer per week deel ik op Instagram via het account @sylviavanzweeden persoonlijke verhalen over mijn leven en tips hoe ook jij beter voor jezelf kan zorgen.

Blog over mentale fitheid

Naast mijn podcast en Instagram houd ik een blog bij. Hier schrijf ik over goed voor jezelf zorgen en betere keuzes voor jezelf maken met hulp van mindfulness.

Ben jij klaar voor meer rust en balans in je leven? Stuur me een bericht dan neem ik contact met je op en plannen we een gratis en vrijblijvend adviesgesprek in!