Keep Moving Forward

by slowing down

In acht weken minder stress & meer ruimte in je hoofd

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) training is een effectieve methode voor mensen die willen leren omgaan met stress, negatieve of angstige gedachten en gevoelens, piekeren, pijn, slaapproblemen, vermoeidheid en burn-out klachten.

Wanneer heb jij voor het laatst echt even helemaal niets gedaan?

Zonder je telefoon, tablet, tv, muziek of boek? Gewoon niets doen, zonder afleiding. Dit vinden we tegenwoordig erg lastig, dat niets doen. Terwijl het wel heel goed voor ons is. We raken in ons leven vaak afgeleid en overprikkeld en vertragen of pauzeren helpt dan om weer tot rust te komen. 

Mindfulness is een vaardigheid, een manier om onze geest (mind) te trainen, zodat we beter om kunnen gaan met prikkels, gedachten, gevoelens en de drukte die het leven met zich meebrengt.

Dit trainen van je geest zorgt ervoor dat je bewuster wordt van je ingesleten patronen en dat niet elke gedachten, lichamelijke sensatie of emotie geanalyseerd hoeft te worden.

Bewezen effecten mindfulness

De afgelopen 20 jaar is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar effecten van mindfulness op de hartslag, bloeddruk, (stress) hormonen en zelfs op de hersenen. Hieruit is gebleken dat als je regelmatig oefent met mindfulness, hersenen net als spieren sterker kunnen worden en groeien. Je traint met mindfulness dat deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor geluk en gezondheid.

Mindfulness lost je problemen niet op, maar je leert er op een andere manier mee om te gaan. Je gaat merken dat je vaak wél een keuze hebt in hoe je reageert op automatische patronen in denken, voelen en doen. Je leert bewustere en betere keuzes te maken, vergroot je zelfkennis en ontdekt hoe je gelukkiger en veerkrachtiger kan zijn, ook als het leven anders loopt dan je zou willen.

Online training 2021

In maart 2021 start er een online editie van de mindfulness training. Het gaat om acht zaterdagen (6, 13, 20, 27 maart, 3, 10, 17, 24 april) van 9:30u-12:00u en een speciale oefensessie op zondag 11 april van 9:30u tot 14:00u. VOL 

 

Neem gerust contact op voor vragen, meer informatie of aanmelden (dit kan onderaan deze pagina).

w

Ervaringsgericht leren

Tijdens de negen online sessies gaan we, in een kleine groep van maximaal 10 deelnemers, door middel van ervaringsgericht leren aan de slag met wetenschappelijk bewezen oefeningen.

Ook behandelen we theorie rondom thema’s als automatische piloot, grenzen verkennen, stressmanagement, goed voor jezelf zorgen en bewuste keuzes maken.

Thuisbeoefening is tijdens de duur van de training zeer belangrijk en zal zo’n 45 minuten per dag in beslag nemen.

Praktische informatie

Je volgt een officiële mindfulness training, maar dan veilig en comfortabel vanuit je eigen huis via het online platform Zoom.

Na je aanmelding volgt eerst een vrijblijvend (gratis) telefonisch intakegesprek, om kennis te maken en samen te beslissen of de training op dit moment goed in jouw leven past. Als we beiden vinden dat het past ontvang je een aanmeldbevestiging.

Zodra de betaling voor de training ontvangen is ontvang je een werkboek en alle praktische informatie rondom het gebruik van de software om deze training online te kunnen volgen.

Ik ben Sylvia van Zweeden (’83) en mijn eerste ervaring met mindfulness was in 2011 na een ingrijpende rugoperatie. Mijn leven stond op zijn kop en ik wilde heel graag weer worden zoals ik voor de operatie was. Uiteraard lukte dit niet en ik wist niet goed hoe ik hier mee om moest gaan. Ook merkte ik dat het vooral heel druk in mijn hoofd was, wat weer effect had op de chronische pijn die ik inmiddels had. De eenvoud van mindfulness raakte me: het accepteren van dat wat er is, terwijl dat ook meteen het moeilijkste is om te doen.

Het kritische stemmetje in mijn hoofd heeft plaats gemaakt voor een vriendelijkere variant, ik kan beter omgaan met de hectiek van de dag (zeker nu als moeder van een peuter) en voel me niet meer uit het veld geslagen als iets een keer tegen zit. Dit gun ik jou ook!

Als trainer ben ik praktisch, integer, betrokken, down-to-earth, direct en met een beetje humor op zijn tijd. De mindfulness training is niet gemakkelijk en iets wat je er even bij doet. Je zult jezelf ook vast een keer tegen gaan komen. Ik ben er om je hierin te begeleiden en je te laten zien dat mindfulness niet iets zweverigs of geitenwollensokken is, maar een bijzondere manier van omgaan met wat er op ons afkomt. Niet alleen met de stress, maar ook met de leuke dingen van het leven.

Heb je vragen over mij, de training of wil je weten of het iets voor jou kan zijn? Mail me dan gerust op
sylvia @ keepmovingforward.nl of vul onderstaand contactformulier in.

 

Je volgt de officiële mindfulness training, maar dan veilig en comfortabel vanuit je eigen huis. 

veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Mocht je vraag er niet tussen zitten, stel hem dan via onderstaand contactformulier. Dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met je op.

Is een mindfulness training wel iets voor mij?

De mindfulness training werd oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met chronische pijn. Al snel bleek dat mindfulness ook hielp bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, slaapproblemen, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten. Ook als je geen directe klachten hebt, maar door bijvoorbeeld de covid-19 lockdown minder goed in je vel zit, kun je de voordelen van mindfulness ervaren.  

Is mindfulness zweverig?

Misschien denk je bij mindfulness wel aan in lotushouding zittende mensen, spiritualiteit en wierook. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of een mindfulness training wel wat voor jou is.

Hoewel de oorsprong van mindfulness in het Boeddhisme ligt, wordt het inmiddels al bijna 40 jaar lang succesvol toegepast in de medische wereld. Jon Kabat Zinn, de ontwikkelaar van de acht weekse training zoals wij die kennen, was destijds werkzaam in een ziekenhuis in Massachusetts en wist mindfulness op een praktische manier te vertalen voor westerse patiënten.

Inmiddels zijn er honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness. Hersenscans laten zien dat door mindfulness de activiteit afneemt in gebieden van de hersenen die gaan over angst en stress. De activiteit neemt juist toe in gebieden van de hersenen die gaan over pijntolerantie en de grijze massa van de prefrontale cortex – het hersengebied dat gaat over aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, leervermogen, empathie, compassie en geheugen wanneer je regelmatig mindfulness toepast. Daarnaast is aangetoond dat de bloeddruk afneemt (en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten), de telomeren (eiwitten die ons DNA beschermen) worden langer en ons immuunsysteem krijgt een boost, waardoor we minder vatbaar worden voor infecties.

Niets zweverigs aan zou ik zeggen. Daarbij ben ik zelf een nuchtere Zeeuw die 18 jaar in Rotterdam gewoond heeft en begeleid ik de training op een toegankelijke en laagdrempelige manier. 

Wordt deze training vergoed?

Veel werkgevers zijn bereid om de training te betalen en hebben daar speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor beschikbaar. Mocht een offerte nodig zijn om dit met je werkgever te overleggen, laat het me weten. Ik denk graag met je mee.

Daarnaast ben ik als trainer bezig met een mindfulness trainer categorie 1 certificering waardoor het in de nabije toekomst mogelijk wordt de training gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed te krijgen via de zorgverzekeraar.

Voor de online training met startdatum 6 maart 2021 is dit helaas nog niet mogelijk. Vandaar de gereduceerde eenmalige introductieprijs.

Wat heb ik nodig om de training online te kunnen doen?

Het is aan te raden om een rustige plek te vinden in huis waar je tijdens de trainingssessies en de thuisbeoefening niet afgeleid wordt door eventuele huisgenoten. 

Een stabiele internetverbinding is heel fijn en is het handig om alvast een Zoom account aan te maken (hier ontvang je een duidelijke handleiding voor na je definitieve aanmelding).

Verder is fijn om comfortabele kleding te dragen waarin je makkelijk kunt bewegen. 

Komt er ook een 'live' training?

Vanwege de huidige corona maatregelen heb ik er nu voor gekozen de training online te geven. Maar zodra het veilig kan zal ik de mindfulness training zeker ook ‘live’ aanbieden.

Houdt de website in de gaten voor data en meer informatie.

Wanneer kan ik beter niet mee doen?

Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na het overlijden van een dierbare. Dan wil je misschien juist graag een mindfulness training volgen. Toch is dit meestal niet het goede moment om te starten. Ik adviseer je dan om op een later moment, als je in wat rustiger vaarwater zit, te starten met de training.

Als je onder behandeling bent bij een psychiater of midden in een depressie met zware medicatie zit, is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen of een mindfulness nu goed voor je is.

Twijfel je? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we samen kijken of de training (op dit moment) iets voor je is.

Ik kan niet alle data, kan ik een les inhalen?

Helaas kan dit niet. Natuurlijk kan kan het gebeuren dat je er een les niet bij kunt zijn. Meestal plannen we dan een telefonische afspraak en praat ik je bij. Als je meerdere lessen niet aanwezig kan zijn, dan is het aan te raden om op een ander moment te starten met de mindfulness training. Nieuwe data en tijden verschijnen uiteraard op deze website. 

45 minuten per dag thuis oefenen, is dat niet lang?

Als je echt optimaal de effecten van de mindfulness training wilt ervaren hoort hier thuis oefenen bij. Dit kan voor sommige mensen echt een opgave zijn. Wéér iets voor op de to-do lijst.

Mindfulness kun je zien als een mentale conditietraining. Net als bijvoorbeeld hardlopen: als je 10 km wilt kunnen hardlopen dan lukt dat ook niet als je niet traint. Maar als je eenmaal die conditie hebt, dan is het kwestie van bijhouden. Zo is het ook met mindfulness. We oefenen in acht weken heel veel, zodat het daarna makkelijker wordt en een kwestie is van onderhouden.

En je zult merken dat als je er meer vaardig in wordt, het niet meer als een to-do voelt, maar als een gewoonte, zoals tandenpoetsen.

Ik wil me aanmelden, hoe gaat dat?

Leuk dat je mee wilt doen met de online mindfulness training. Nadat je je via onderstaand aanmeldformulier hebt aangemeld vindt er eerst een vrijblijvende telefonische intake plaats.

In deze intake maken we kennis en kijken we of de training op dit moment voor je past. Zo leren we elkaar beter kennen, kijken we of het klikt en is er natuurlijk ruimte om al je vragen te stellen. Voelt het voor beiden goed, dan gaan we aan de slag. Je ontvangt na de intake de factuur voor de training. Na ontvangst van de betaling is je aanmelding definitief en ontvang je een email met alle praktische informatie en uitleg over Zoom.

Kan ik in termijnen betalen?

Mocht je in termijnen willen betalen, stuur dan een email naar sylvia@keepmovingforward.nl. Dan kijken we samen wat de beste opties zijn. 

aanmelden of meer informatie
nodig? Vul dan onderstaand
contactformulier in.

Of stuur een email naar sylvia@keepmovingforward.nl