Hoi! Ik ben Sylvia

Personal Mentaal Fit en Mindfulness trainer

Ik ga je leren hoe je beter voor jezelf kunt zorgen.

1-op-1 Trajecten

We leven in hectische tijden waarin veel van ons wordt gevraagd. Door je mentale fitheid te vergroten zul je weerbaarder worden, minder stress ervaren en lekkerder in je vel te zitten.

Bedrijfstrajecten

Steeds meer organisaties zien het belang in van het verbeteren en behouden van de mentale gezondheid van hun medewerkers. Het Mentaal Fit traject helpt hierbij.

Minder stress, meer rust en beter in je vel

Vind je balans weer terug en leer betere keuzes voor jezelf te maken

We leven in hectische tijden waarin veel van ons wordt gevraagd. En we weten allemaal wel dat gezonde voeding en voldoende bewegen goed voor ons is, maar hoe je aan je mentale gezondheid kunt werken is minder bekend. Daar wil ik verandering in brengen! Door samen te bouwen aan een betere mentale conditie. Dit kan in een individueel traject en als maatwerk bedrijfstraject.

Ervaar minder stress en meer rust

Je leert beter met werkdruk om te gaan

Leer je beter te ontspannen

Minder piekeren en beter slapen

Je concentratie verbetert

Je hebt minder last van lichamelijke kwaaltjes

Je wordt vriendelijker voor jezelf

Je leert beter met tegenslagen om te gaan

Je zelfvertrouwen vergroot

Je ontwikkelt meer veerkracht

1-op-1 trajecten

Samen met mij een mentaal fit mindfulness traject doorlopen waarbij we dieper op jouw behoeftes en wensen in kunnen gaan.

Bedrijfstrajecten

Speciale maatwerk bedrijfstrajecten om ziekteverzuim te verlagen, de mentale weerbaarheid van medewerkers te vergroten, minder stress op de werkvloer en verbeterde communicatie.

Motivational Speaker

Mijn verhaal en hoe het toepassen van mindfulness mij mentaal sterk door een kankertraject en het leven daarna heeft geholpen.

Wat is mentale fitheid?
En voor wie is het?

Bij mentale fitheid en mindfulness gaat het om de manier waarop we omgaan met dingen. En met dingen bedoel ik eigenlijk hoe we reageren op gebeurtenissen, situaties, gedachten en gevoelens. Vaak reageren we vanuit een automatische reactie. We vinden er dan iets van (oordelen), misschien uiten we het zelfs wel verbaal of fysiek. Dit hebben we vaak niet eens door, maar heeft wel veel invloed op hoe we ons voelen. Bij een mentaal fit traject gaan we met behulp van mindfulness die automatische reacties onderzoeken, je word je meer bewust van hoe het werkt in je hoofd en je lijf én je leert dat je daadwerkelijk een keuze hebt op hoe je omgaat met wat er op je afkomt in je leven, zowel de leuke, als de minder leuke dingen.

Een mentaal fit traject is een praktische training voor iedereen die bewuster en met meer aandacht wil leven. In acht wekelijkse sessies ontwikkel je je vaardigheid in mindful zijn. Niet zweverig, maar juist heel helder, concreet en wetenschappelijk onderbouwd. Er alleen over lezen werkt helaas niet, je moet het echt doen. Tijdens de training oefen je zelfs elke dag. Dit doen we om een basisconditie op te bouwen, daarna is het een kwestie van toe blijven passen in je leven en je mentale conditie op peil houden.

Hiernaast vind je een overzicht van de meest gestelde vragen. Zit jouw vraag er niet bij, laat het me dan weten!

Is een mentaal fit traject iets voor mij?

Door alle prikkels die op ons afkomen op een dag kunnen we ons steeds slechter ontspannen. We ervaren meer stress en onze mentale weerbaarheid laat steeds vaker te wensen over. Door je mindset te veranderen en je mentale gezondheid te vergroten zul je merken dat je beter om kunt gaan met tegenslagen werk- en socialedruk. Mentale fitheid hebt ook bij andere gezondheidsproblemen zoals angstklachten, slaapproblemen, depressie, burn-out en stress gerelateerde klachten. Ook als je geen directe klachten hebt, maar door bijvoorbeeld de covid-19 en de twee lockdowns minder goed in je vel zit, kun je de voordelen van mentale fitheid ervaren.

Waarom 1:1?

Er zijn veel redenen te bedenken waarom mensen een 1:1 traject verkiezen boven een ‘standaard’ mindfulness groepstraining. 

– Je wil graag een mindfulnesstraining volgen, maar om dat in een groep te doen spreekt je niet zo aan

– Je hebt een druk leven en wilt korte en efficiënte sessies, die je kunt volgen wanneer dit in jouw agenda uitkomt (uiteraard in overleg met mijn agenda, maar avonden en weekenden zijn geen probleem)

– Je wilt op korte termijn starten met de training en niet hoeven wachten tot er een nieuwe groep bij jou in de buurt start

– Je hebt een specifieke hulpvraag of bepaalde wensen waar we de training op aan kunnen passen en waar we samen aan de slag mee kunnen

– Je hebt al eens een mindfulnesstraining gevolgd en je wilt je nog meer verdiepen

– Je wilt mee zelfinzicht en persoonlijke groei. Door mijn achtergrond en kennis kan ik vaak net een stapje verder helpen.

 

En misschien heb jij wel een andere reden waarom je interesse hebt in een persoonlijk mindfulnesstraject? Neem dan contact met me op zodat we een kunnen kijken of een traject met mij bij jou past. sylvia @keepmovingforward.nl

Het traject heeft invloeden vanuit mindfulness, is dat niet zweverig?

Misschien denk je bij mindfulness wel aan in lotushouding zittende mensen, spiritualiteit en wierook. Dan kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of mindfulness wel wat voor jou is.

Hoewel de oorsprong in het Boeddhisme ligt, wordt het inmiddels al bijna 40 jaar lang succesvol toegepast in de medische wereld. Jon Kabat Zinn, de ontwikkelaar van de originele mindfulnesstraining was destijds werkzaam in een ziekenhuis in Massachusetts en wist mindfulness op een praktische manier te vertalen voor westerse patiënten.

Inmiddels zijn er honderden wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar mindfulness. Hersenscans laten zien dat door mindfulness de activiteit afneemt in gebieden van de hersenen die gaan over angst en stress. De activiteit neemt juist toe in gebieden van de hersenen die gaan over pijntolerantie en de grijze massa van de prefrontale cortex – het hersengebied dat gaat over aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, leervermogen, empathie, compassie en geheugen wanneer je regelmatig mindfulness toepast. Daarnaast is aangetoond dat de bloeddruk afneemt (en daarmee ook het risico op hart- en vaatziekten), de telomeren (eiwitten die ons DNA beschermen) worden langer en ons immuunsysteem krijgt een boost, waardoor we minder vatbaar worden voor infecties.

Niets zweverigs aan zou ik zeggen. Daarom passen veel elementen vanuit mindfulness in de mentaal fit training. Daarbij ben ik zelf een nuchtere Zeeuw die 18 jaar in Rotterdam gewoond heeft en begeleid ik het traject op een toegankelijke en laagdrempelige manier.

Wie betaald een mentaal fit traject?

Veel werkgevers zien in dat een mentaalfit en mindfulness training stress vermindert, voor een betere communicatie kan zorgen én ziekteverzuim reduceert. Daarom hebben veel organisaties speciale opleidings- en ontwikkelbudgetten voor hun medewerkers beschikbaar waaruit een traject kan worden betaald.

Mocht er een offerte nodig zijn om dit met je werkgever te overleggen, laat het me weten. Ik denk graag met je mee.

Daarnaast ben ik een geaccrediteerd trainer met een categorie 1 certificering (met afgeronde post HBO opleiding) en ben ik aangesloten bij de beroepsvereniging VMBN waardoor mijn trainingen gedeeltelijk of in sommige gevallen helemaal vergoed wordt door de zorgverzekeraar. (dit kun je checken via zorgwijzer.nl).

Wanneer is een traject niet geschikt voor mij?

Als je midden in een ingrijpende levensgebeurtenis zit, zoals een scheiding, verhuizing of net na het overlijden van een dierbare. Dan wil je misschien graag een mentaal fit traject volgen voor meer rust in je hoofd. Toch is dit meestal niet het goede moment om te starten. Ik adviseer je dan om op een later moment, als je in wat rustiger vaarwater zit, te starten met het traject.

Als je onder behandeling bent bij een psychiater of midden in een depressie met zware medicatie zit, is het aan te raden eerst even met je behandelaar te overleggen of een mentaal fit traject nu goed voor je is.

Twijfel je? Neem dan gerust contact met me op. Dan kunnen we samen kijken of de training (op dit moment) iets voor je is.

Tijdens het traject 30 min per dag thuis oefenen, is dat niet veel?

Als je echt optimaal de effecten van het mentaal fit traject wilt ervaren hoort hier thuis oefenen bij. Dit kan voor sommige mensen echt een opgave zijn. Wéér iets voor op de to-do lijst.

Je kunt het trajec zien als een mentale conditietraining. Net als bijvoorbeeld hardlopen: als je 10 km wilt kunnen hardlopen dan lukt dat ook niet als je niet traint. Maar als je eenmaal die conditie hebt, dan is het kwestie van bijhouden. Zo is het ook met mentale fitheid. We oefenen in acht weken heel veel, zodat het daarna makkelijker wordt en een kwestie is van onderhouden en toepassen in je dagelijks leven.

En je zult merken dat als je er meer vaardig in wordt, het niet meer als een to-do voelt, maar als een gewoonte, zoals tandenpoetsen. Van veel oud-deelnemers hoor ik zelfs dat ze na de training blijven oefenen omdat het zo ontspannend werkt en ze echt de voordelen van ervaren.

Over mij

Ik ben Sylvia (’83) en mijn eerste ervaring met mindfulness was in 2011 na een ingrijpende rugoperatie. Mijn leven stond op zijn kop en ik wilde heel graag weer worden zoals ik voor de operatie was. Uiteraard lukte dit niet en ik wist niet goed hoe ik hier mee om moest gaan.

Het kritische stemmetje in mijn hoofd heeft door mindfulness plaats gemaakt voor een vriendelijkere variant, ik kan beter omgaan met de hectiek van de dag en ik voel me niet meer uit het veld geslagen als iets een keer tegen zit. 

Zoals in 2019 toen ik de diagnose borstkanker kreeg en een zware tijd volgde. Door mindful om te gaan met de situatie, merkte ik dat ik mentaal heel sterk door het traject heen ben gekomen. Het lukte me zelfs om te midden van al die onzekerheid en verdriet mijn hoofd rustig te houden, niet te piekeren en hele nachten te kunnen slapen.

En die vaardigheid gun ik jou ook! Daarom heb ik het mentaal fit traject ontwikkeld, zodat jij ook je hoofd koel kunt houden bij stressvolle situaties en goed voor jezelf en de mensen dicht bij je kunt zorgen. 

Aanbevelingen

“Sylvia heeft me meegenomen naar een ‘reis naar mezelf’ en daar ben ik haar heel erg dankbaar voor. Ik ga zeker verder met het trainen van mijn mentale conditie en ik wil mijn kinderen ook mindfulness meegeven. Ik denk dat iedereen hier baat bij kan hebben.”

Jamila

brandmanager

“Het was een heel fijn en leerzame traject! Ik heb er veel van geleerd en hoop er de rest van mijn leven nog veel aan te hebben. Sylvia is een goede trainer met een fijne stem en gebruikt mooie metaforen die echt blijven hangen.”

Nienke

huisarts i/o

“Ik heb geleerd dat ik bij een stresssituatie de mogelijkheid heb om te vertragen waardoor ik minder snel in oude, niet meer werkende patronen terugval. Sylvia heeft als trainer een hele rustige en open benadering.”

Paul

marketing professional

Mentaal fit voor jou

Podcast Mindful met Sylvia

Podcast afleveringen (max. 6 min) over hoe ik mentaal fit blijf door mindfulness toe te passen in mijn dagelijks leven en hoe jij dit ook kan doen.

Volg me op Instagram

Een paar keer per week deel ik op Instagram via het account @mindfulmetsylvia persoonlijke verhalen over mijn leven en tips hoe ook jij beter voor jezelf kan zorgen.

Blog over mentale fitheid

Naast mijn podcast en Instagram houd ik een blog bij. Hier schrijf ik over goed voor jezelf zorgen en betere keuzes voor jezelf maken met hulp van mindfulness.

Ben jij klaar voor meer rust en balans in je leven? Stuur me een bericht dan neem ik contact met je op en plannen we een gratis en vrijblijvend adviesgesprek in!

8 + 2 =